|
||||||
|
||||||
|
||||||
Następna strona | ||||||
|
||||||
|
||||||
Temat: Obserwacje meteorologiczne, pogoda i jej składniki, przyrządy pomiarowe-lekcja w Stacji Naukowej W kształceniu przyrodniczym dużą wagę przywiązuje się do pracy w terenie, która umożliwia bezpośrednie zetknięcie się ucznia ze środowiskiem przyrodniczym. Zajęcia takie wpływają na kształtowanie zmysłu obserwacji i wyobraźnię, a także uczą praktycznych umiejętności, np.: dokonywania pomiarów, orientacji w terenie, rozpoznawanie form terenu itp. Realizując treści programowe przyrody dotyczące obserwacji meteorologicznych, pogody i jej składników oraz przyrządów pomiarowych udałam się do Stacji Naukowej I. G U. J. w Łazach. Na terenie Stacji Naukowej została przeprowadzona lekcja przez pracownika stacji dotycząca ogródka meteorologicznego i punktów hydrometrycznych na tle środowiska przyrodniczego Progu Karpat. Cel ogólny: prowadzenie obserwacji pogody oraz budowa i stosowanie przyrządów meteorologicznych. Cele szczegółowe: uczeń po zajęciach:
Przebieg zajęć Do Stacji Naukowej udaliśmy się autokarem. Po przybyciu na miejsce zostaliśmy bardzo serdecznie przyjęci przez pracowników stacji. Lekcja była przeprowadzona w bardzo przyjemnej atmosferze. Po przywitaniu się, prowadzący zajęcia przedstawił się uczniom oraz wyjaśnił jakie zadania ma taka stacja. Otóż służy ona studentom i naukowcom do prowadzenia badań i zajęć w terenie. Bada się różne sfery powłok ziemskich, źródła i różne rzeki itp. Na zajęciach poruszono tematy: pogoda a klimat, wyznaczanie kierunków, odczytywanie temperatury powietrza, obliczanie ilości opadów, kierunek i prędkość wiatru, usłonecznienie, budowa i działanie przyrządów meteorologicznych jak termometry stacyjne do mierzenia temperatury i wilgotności powietrza, termometry służące do mierzenia temperatury gruntu i wody oraz termohigrografy, deszczomierze, wiatromierze i inne.
Umożliwiono uczniom korzystanie z meteorologicznych przyrządów pomiarowych co stanowiło dużą atrakcję zajęć. Pomiary i obserwacje zdobyte w stacji zostaną później wykorzystane na lekcjach w klasie. Uważam, że, cel zajęć został osiągnięty, uczniowie w znacznym stopniu poszerzyli teoretycznie i praktycznie wiadomości z przyrody. Potrafią obserwować, odczytywać i interpretować zjawiska meteorologiczne. Adres Stacji Naukowej Instytut Geografii Uniwersytetu Jagiellońskiego Stacja Naukowa w Łazach koło Bochni 32-765 Rzezawa tel. (014) 6113067 email: lazyiguj@poczta.onet.pl |
||||||
|
||||||
|
||||||
Następna strona | ||||||
|