|
||
|
||
|
||
Następna strona | ||
|
||
|
||
Cele zajęć:
W zajęciach uczestniczył pan leśniczy Jarosław Gad z leśnictwa Grodziec. Leśnictwo Grodziec gospodaruje na łącznej powierzchni 136 ha. Południowo - wschodni skraj lasu Grodzieckiego i obszar wzdłuż cieku zajmują wilgotne łąki z sitowiem leśnym, ostrożeniem łąkowym i wawrzynem oraz wiązówką błotną. W południowej części las jest dość wilgotny o charakterze łęgu, z jesionem wyniosłym i olszą czarną; w runie pojawia się gwiazdnica i czartawa pospolita. Przy zachodnim krańcu widnieje młody las (buki, brzozy, klony i modrzewie). Las Grodziecki jest jedynym dużym obszarem zwartych zadrzewień na terenie Będzina, stąd tylko tam gnieżdżą się ptaki związane z takim środowiskiem: sójka, pokrzywnica, pełzacz ogrodowy i leśny, kowalik, jastrząb, myszołów, strzyżyk, czarnogłówka, grubodziób czy dzięcioł duży. Głównym zadaniem leśnictwa jest produkcja materiału szkółkarskiego. Na początku zajęć uczniowie zostali zapoznani z regulaminem zachowania się na leśnej ścieżce dydaktycznej. Uczestniku wędrówki leśnej:
Przystanki edukacyjne w liczbie 10 obrazowały ciekawe zjawiska przyrodnicze oraz zagadnienia z ochrony lasu, ochrony p.poż. itd. Przystanki 1. Szkółka leśna. W szkółce bierze początek nowe pokolenie lasu. Drzewa i krzewy produkowane są w szkółce o powierzchni ogólnej 8, 80 ha oraz w 10 namiotach foliowych.
2. Łąka śródleśna Śródleśna łąka to ekosystem nie leśny zwiększający różnorodność biologiczną i możliwości wyżywieniowe środowiska. Takie obszary bogate w różnorodne trawy, turzyce i zielne rośliny kwiatowe są ostojami ptaków i innych zwierząt. Jelenie i sarny znajdują tu żer bogaty w azot; borsuki szukają dżdżownic.
3. Zwierzyna łowna. Urozmaicone warunki naturalne sprzyjają życiu licznych gatunków zwierzyny łownej. Myśliwi za nadrzędne zadanie przyjmują jej ochronę. Dbają przede wszystkim o utrzymanie mieszanego podszytu i runa oraz drzew i krzewów nadających się do ogryzania. Ponadto zakłada się poletka żerowe i zaporowe, wykłada sól w lizawkach, zagospodarowuje się łąki śródleśne. Jednak zwierzyny nie może być w lesie ani za mało ani za dużo. Jej niedobór (np. dzików) naraża las na ogromne rozrody owadów, a nadmiar powoduje znaczne szkody. 4. Ogień Ogień niszczy wszystko. Spaleniu ulegają wszystkie organizmy żywe, w związku z czym jest totalnym zagrożeniem dla lasów. 5. Drzewa Przedstawienie pospolitych przedstawicieli drzew, będących jednocześnie głównymi gatunkami lasotwórczymi - ma na celu przybliżenie ich piękna. Barwy jesienne urzekają swą różnorodnością. 6.Ochrona lasu Leśnik chroni las poprzez:
7. Grzyby Grzyby zajmują w przyrodzie szczególne miejsce. Podstawowy organizm - grzybnia żyje w podłożu. Jej wytworem są owocniki jadalne bądź trujące.
8. Bagienka śródleśne Bagienka stanowią naturalny filtr i zbiornik wody. W środowisku leśnym odgrywają ważną rolę, znacznie je wzbogacając i urozmaicając. Można tu spotkać całe mnóstwo przedstawicieli świata flory i fauny. 9 Ptaki Ptaki spełniają ważną funkcję w przyrodzie np. poprzez utrzymanie równowagi gatunkowej. Wiele z nich przejęło rolę sanitarną. Zachwycają pięknem barw, dźwiękiem i różnorodnością zwyczajów życiowych. 10. Ostatni przystanek to tablica informacyjna o nadleśnictwie. Na zakończenie zajęć wszyscy wspólnie piekliśmy kiełbaski, które smakowały wyśmienicie.
Uczniowie po zajęciach:
Na długo w pamięci uczniów pozostanie treść hasła: Pamiętaj, że środowiska przyrodniczego nie otrzymaliśmy w spadku od poprzednich pokoleń lecz pożyczyliśmy w czasowe użytkowanie od przyszłych pokoleń. |
||
|
||
|
||
Następna strona | ||
|