|
||
|
||
|
||
Następna strona | ||
|
||
|
||
Cele zajęć:
Cel wychowawczy:
Metody:
Środki dydaktyczne:
Czas zajęć: 2 jednostki lekcyjne Na zajęcia zaprosiłam panią inż. Iwonę Chmurzewską z ODR w Myszkowie oraz panią dyrektor szkoły. Przebieg zajęć: 1. Część organizacyjna
2. Realizacja tematu
Warzywa i owoce mają istotną rolę w żywieniu. Są źródłem witamin, soli mineralnych, kwasów organicznych, barwników, związków zapachowych oraz błonnika.
Witaminy to głównie witamina C (której warzywa i owoce są istotnym źródłem) oraz prowitamina A czyli karoten. Składniki mineralne to przede wszystkim wapń, fosfor, potas i żelazo, magnez oraz mikroelementy. WITAMINY I SKŁADNIKI MINERALNE
Błonnik pobudza ruch robaczkowy jelit, co powoduje lepsze trawienie. Ma również wpływ na obniżenie cholesterolu we krwi. Zawartość potasu i magnezu sprawia, że warzywa i owoce są zasadotwórcze, podczas kiedy większość produktów wykazuje właściwości zakwaszające. Nawet bardzo kwaśne owoce odkwaszają organizm. Kwasy organiczne występujące głównie w owocach, działają orzeźwiająco, pobudzają apetyt, zapobiegają procesom gnilnym i mają działanie antyseptyczne. Z uwagi na dużą zawartość wody, świeże warzywa i owoce są niskokaloryczne.
I grupa - pod względem zawartości wit. C: pomidory, papryka, warzywa kapustne, szczypior, brukselka, dzika róża, czarna, czerwona i biała porzeczka, czarne jagody, owoce cytrusowe i inne. II grupa - bogate w karoten (prowit. A): marchew, dynia, szpinak, sałata, fasola, morele, brzoskwinie, fasolka szparagowa, groszek zielony, koper, cykoria, natka pietruszki, jarmuż i inne. III grupa - nie są bogate w wit. C jak też karoteny, ale zawierają składniki mineralne, pektyny, błonnik, kwasy organiczne: pietruszka korzeń, seler, por, cebula, buraki, ogórki, rzodkiewka, jabłka, śliwki, czereśnie i inne. Z uwagi na zawartość ważnych składników odżywczych, warzywa i owoce powinny być spożywane codziennie w szczególności te z dużą zawartością witaminy C. Witamina C nie jest magazynowana w organizmie człowieka, każdy nadmiar ponad dzienne zapotrzebowanie jest natychmiast wydalany w moczu i poprzez pocenie się. Z punktu widzenia prawidłowego żywienia dzienne spożycie łącznie owoców i warzyw powinno wynosić 50 - 70 dag. Warzywa i owoce urozmaicają posiłki pod względem smakowym i kalorycznym. Dzienne zapotrzebowani na wit. C odpowiednio wynosi:
Pierwsze objawy niedoboru wit. C, to szybkie męczenie się, uczucie osłabienia, zmiany zapalne w dziąsłach, krwawienie z dziąseł. Zmniejszona odporność na infekcje, częste przeziębianie się. Zachwianie równowagi kwasowo - zasadowej. Uczucie ciągłego zmęczenia, bóle głowy, ziemista cera, matowe włosy to skutek zachwiania równowagi kwasowo - zasadowej w organizmie. Ludzie ciężko pracujący szczególnie narażeni są zakwaszeniem organizmu kwasotwórczymi produktami przemiany materii m in. kwasem mlekowym, w związku z czym muszą spożywać w każdym posiłku warzywa i owoce. Niedostateczna ilość błonnika ogranicza funkcjonowanie przewodu pokarmowego polegające na zaleganiu niestrawnych resztek pokarmowych (zaparcia). Powoduje to złe samopoczucie, bóle głowy, szarą cerę a ponadto postępujące procesy gnilne mogą doprowadzić do różnego rodzaju zmian chorobowych.
W zajęciach uwzględniono mniej znane warzywa : soję, soczewicę, brokuł, jarmuż, cykorię. Brokuł jest bogaty w wit. C, której zawiera 46,2 mg w 100 g. Jarmuż jest mało stosowany w naszych kuchniach, jest on bardzo bogaty w prowitaminę A. Soja i soczewica wśród strączkowych są mało popularne w naszym żywieniu, zawierają białko, żelazo, wapń, fosfor. Soja zawiera witaminy z grupy B i wit. A, a soczewica wit. C oraz błonnik. Podsumowanie Na zakończenie, uczniowie przypominają sobie w jakich warzywach i owocach występują wit. C, prowitamina A (karoten), sole mineralne, pektyny, błonnik, kwasy organiczne. Zadanie domowe Z pomocą mamy, taty lub starszego rodzeństwa uczniowie mogą przygotować potrawę z soi lub soczewicy w/g podanych przepisów Sałatka z soi, selera i ogórka 1 szklanka ugotowanych nasion soi, 1/4 selera, 3 kiszone ogórki, 2 jabłka ze skórką (czerwone), 1 śmietana. Warzywa zetrzeć na drobnej tarce, dodać soję, sól, cukier, kwasek cytrynowy do smaku, wymieszać ze śmietaną Kluski sojowe 35 dag nasion soi, jajko, 3 dag słoniny, 75 dag ziemniaków, 20 dag mąki, sól do smaku. Ugotowaną soję i ugotowane w skórce, a potem obrane ziemniaki zemleć w maszynce, dodać jajko, mąkę, zagnieść ciasto w taki sam sposób jak na kopytka. Gotować we wrzącej osolonej wodzie, podawać ze słoniną lub stopionym masłem. Sałatka z soczewicy, ogórków i ziemniaków składniki: 2/3 szklanki soczewicy, 2 kiszone ogórki, 4 ugotowane w łupinach ziemniaki, 2 cebule, 1 ugotowane na twardo jajko, 2łyżki musztardy, sól, 2 łyżki pokrojonego szczypiorku. wykonanie: soczewicę ugotować i odcedzić. Ogórki i ziemniaki obrać i pokroić w drobną kostkę, dodać soczewicę, drobno pokrojoną cebulę i olej. Wymieszać, doprawić musztardą, cukrem, solą i kwaskiem cytrynowym. Włożyć do salaterki i posypać drobna posiekanym jajkiem i szczypiorkiem.
Uczniowie po zajęciach
Literatura:
|
||
|
||
|
||
Następna strona | ||
|