Czas
trwania: 2 godziny lekcyjne na terenie ogrodu zoologicznego.
Zakres treści
zajęć obejmuje materiał nauczania przyrody w kl. VI zawarty
w dziale: Poznajemy faunę na tle zróżnicowanego krajobrazu
Ziemi.
Temat zajęć: Wybrane
gatunki zwierząt żyjących w różnych częściach świata.
Cele
nauczania:
Wiadomości:
-
pogłębienie rozumienia pojęcia gatunek biologiczny
-
znajomość pospolitych i chronionych gatunków zwierząt
-
przystosowania zwierząt do warunków życia
-
zależności pokarmowe w biocenozie.
Umiejętności:
-
rozpoznawanie pospolitych gatunków zwierząt
-
wyróżnianie cech wspólnych dla osobników jednego gatunku
-
rozpoznawanie
żmii i postępowanie w przypadku ukąszenia przez nią.
Postawy:
-
kształtowanie postawy badawczej.
-
rozwijanie dociekliwości i pomysłowości.
-
wdrażanie do samokształcenia.
-
budowanie emocjonalnego, humanitarnego stosunku do zwierząt.
Metody:
obserwacja na terenie ogrodu zoologicznego oraz praca z literaturą pomocniczą.
Pomoce dydaktyczne: wybrane zwierzęta w ogrodzie zoologicznym, instrukcja
do pracy, notatnik, przybory do
szkicowania, aparat fotograficzny, literatura pomocnicza.
Przebieg
zajęć:
Faza
wprowadzająca
-
zapoznanie uczniów z tematem i celami planowanej lekcji w ZOO.
-
pogadanka wstępna na terenie ogrodu zoologicznego na temat:
dlaczego ludzie zakładają ogrody zoologiczne, jakie one pełnią funkcje?
-
zasady bezpiecznego zachowania się na terenie ogrodu
zoologicznego.
Faza
realizacyjna
Uczniów
podzieliłam na trzy zespoły obserwacyjne, które realizowały powierzone im
zadania zgodnie z instrukcją.
Realizacja
kolejnych zadań:
Stanowisko
I Ptaki
brodzące i drapieżne
Stanowisko
II
Pawilon płazów i gadów
Stanowisko
III
Wybiegi wilka, rysia i jelenia .Inne ssaki. Przystosowanie budowy zewnętrznej
do lądowego trybu życia.
Zadania
do wykonania:
Stanowisko
I
-
Które z
prezentowanych ptaków występują w Polsce?
-
Zaobserwuj
różnicę między gatunkami na przykładzie
czaplowatych lub bocianowatych. Zwróć uwagę na wielkość, proporcję, kształt
dzioba, odnóża, ubarwienie.
-
Jak ptaki
drapieżne przystosowały się do zdobywania pokarmu?
-
Dokumentacja:
może być szkic, ilustracja, fotografia.
Stanowisko
II
-
Które z
prezentowanych ssaków żyjących w Polsce.
-
Zaobserwuj
przystosowanie budowy zewnętrznej ssaków do lądowego trybu życia.
-
Ułóż łańcuch
pokarmowy w biocenozie leśnej, w którym ogniwie są wilk i jeleń.
Stanowisko
III
-
Wynotuj gatunki płazów i gadów żyjących w Polsce, zaznacz gatunki
chronione.
-
Po jakich cechach można odróżnić żmiję od zaskrońca.
-
Jak należy postępować w przypadku ukąszenia przez żmije.
Praca
domowa
Sporządź
sprawozdanie zgodnie z instrukcją. Podaj wykaz literatury z której korzystałeś
przy opracowaniu tematu. Masz dwa tygodnie czasu na wykonanie pracy.
Faza
podsumowująca
Na
terenie ogrodu zoologicznego:
W
klasie po upływie dwóch tygodni.
-
prezentacja sprawozdań poszczególnych zespołów.
-
wybranie najciekawszych opracowań, ocena prac.
-
na jakie trudności natrafiliście w swojej pracy, jak udało się je
pokonać.
Wizualnym
podsumowaniem lekcji w ZOO była gazetka przyrodnicza pt: Zwierzęta w ZOO na
naszych fotografiach. Gazetka cieszyła się dużym zainteresowaniem całej
społeczności szkolnej.
Cel
zajęć lekcji w ZOO został osiągnięty. Uczeń w bezpośrednim kontakcie z fauną
potrafi:
-
rozpoznawać pospolite gatunki zwierząt żyjących w różnych
środowiskach (np. wodnych, lądowych)
-
umie wskazać przykłady przystosowań zwierząt do środowiska
-
rozpoznaje pospolite gatunki zwierząt żyjących w Polsce.
-
dostrzega różnorodność, bogactwo i piękno świata zwierząt
-
umie wyjaśnić
znaczenie
zwierząt w przyrodzie i w gospodarce człowieka.
|