Zestaw pytań
-
Co zrobisz, gdy podczas wycieczki w góry znajdziesz zerwaną roślinę chronioną, np. szarotkę?
-
obejrzysz ją i wyrzucisz,
-
zaniesiesz do zbiorów kółka przyrodniczego w szkole,
-
przejdziesz obojętnie.
-
Co zrobisz, gdy w czasie spaceru spostrzeżesz nie znanego Ci owada?
-
zabierzesz go ze sobą,
-
nie dotykając, przez chwilę będziesz obserwował go dokładnie,
-
nie zainteresujesz się nim.
-
Na wycieczce jesz śniadanie w lesie. Pozostały Ci papiery, skorupki od jajek, puszki po konserwach, pusta butelka. Co z nimi zrobisz?
-
zostawisz je tam, gdzie jadłeś,
-
wyrzucisz w pobliskie krzaki,
-
wykopiesz dołek i zasypiesz w nim to
-
Z wycieczki przyniesiesz następujące pamiątki przyrodnicze:
-
żywe okazy, całe rzadkie rośliny, jaja ptasia
-
pióra ptaków, puste skorupki ślimaków, pospolite rośliny,
-
nic nie przyniesiesz.
-
Na wycieczce zobaczyłeś piękne, rzadkie, nieznane Ci kwitnące rośliny. Co z nimi zrobisz?
-
zerwiesz je wszystkie na bukiet dla mamy,
-
zerwiesz parę kwiatów do zielnika,
-
dobrze je obejrzysz, a w domu sprawdzisz w atlasie, jaka to roślina.
-
Wybrałeś się na grzybobranie. W lesie spotkałeś dużo niejadalnych grzybów:
-
oglądałeś je nie niszcząc i nie dotykając,
-
zebrałeś je do kosza razem z jadalnymi,
-
wszystkie zniszczyłeś.
-
Na trawniki spadł śnieg. Stwierdziłeś więc, że:
-
można po nich chodzić, bo śnieg je chroni,
-
nie depczesz ich, choć są przykryte śniegiem,
-
schodzisz zawsze tylko wyznaczonymi ścieżkami.
-
Znalazłeś gniazdo ptaka, a w nim 5 jaj. Jak postąpisz?
-
obejrzysz jaja i położysz je z powrotem,
-
przeniesiesz całe gniazdo w bezpieczne miejsce,
-
nie zaglądasz do niego i nie będziesz opowiadał o nim innym, by go nie zniszczyli.
-
W lesie znalazłeś mrowisko zniszczone przez dziki:
-
nie interesujesz się nim,
-
poprawisz mrowisko nadając mu dawny kształt,
-
opalikujesz je i przybijesz do palików deski broniące dostępu do mrowiska.
-
Co zrobisz, gdy podczas wycieczki do lasu, na porębie zobaczysz świeżo posadzone drzewka?
-
omijasz całą młodą kulturę idąc jej brzegiem,
-
idziesz dalej nie zwracając na nie uwagi,
-
przechodzisz na przełaj, ale ostrożnie.
Wniosek: Wynik zgaduj-zgaduli dał pozytywne efekty, uczestnicy są dobrze przygotowani w zakresie ekologii i sozologii. Forma zgaduj-zgaduli dała uczestnikom dużo satysfakcji, zmuszała do aktywnego i logicznego myślenia. Była to dobra zabawa i pożyteczna nauka.
|