|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
Cele zajęć terenowych
Lekcje w terenie spełniają bardzo ważną rolę w nauczaniu przyrody. Poprzez bezpośrednią obserwację uczeń najlepiej poznaje rzeczywistość. Nabywa też umiejętności poprzez praktyczne działanie. W klasie IV szkoły podstawowej istotną rolę odgrywa zainteresowanie ucznia przyrodą, zwłaszcza najbliższej okolicy. W tym też celu zorganizowałam wyjazd uczniów do Zaborza aby:
Czynności przygotowawcze
Przebieg zajęć Na zajęcia terenowe do Zaborza udaliśmy się autokarem (około 15 km). Zapoznałam uczniów z tematem zajęć terenowych, przypomniałam o zasadach bezpieczeństwa oraz trasą wycieczki. Aby bardziej zainteresować i zaangażować dzieci do pracy przedstawiłam im historię powstawania tego terenu. Na rozległym obszarze Zaborza występują skały z ery Mezozoicznej: dewońskie, karbońskie, triasowe, jurajskie oraz czwartorzędowe. Na podstawie budowy tych skał oraz zastygłych w nich skamieniałościach można odczytać całą historię tego terenu. Wędrówka zaczęła się od sztucznego zbiornika wodnego w Zaborzu. |
|||
|
|||
|
|||
Kolejne zadanie to określenie czy krajobraz roztaczający się przed nimi jest naturalny czy przekształcony przez człowieka. Uczniowie odpowiedzieli, że krajobraz jest zarówno naturalny jak i w dużej części przekształcony przez człowieka (pola uprawne, zalew, tereny zabudowane). Dzieci były zachwycone obserwowanym krajobrazem, toteż chętnie pozowały do zdjęć wybierając najpiękniejsze i najciekawsze miejsca. |
|||
Ostatnim punktem naszej wyprawy był wspaniały relaks: pieczenie ziemniaków, kiełbasek, gry i zabawy. |
|||
Na kolejnej lekcji przyrody dzieci odczytują w grupach swoje karty zajęć, porównuj odpowiedzi, wyciągają wnioski. Nauczyciel sprawdza karty zajęć, ocenia je. Lekcje w terenie są jedną z najbardziej lubianych przez dzieci form nauki. W przyjemnej atmosferze uczniowie mają możliwość dokonania bezpośrednich obserwacji, porównań, mogą również dokonywać pomiarów bezpośrednio w terenie. W trakcie takich zajęć dzieci powtarzają, utrwalają i rozszerzają zdobyte wcześniej wiadomości o swojej najbliższej okolicy. Dzięki bezpośredniej obserwacji w terenie mogły zaobserwować pagórkowatą rzeźbę tego obszaru, rozróżniały: skały, gatunki drzew i roślin runa, rozpoznawały krajobraz przekształcony przez człowieka. Wysłuchawszy informacji nauczyciela dowiedziały się jak i kiedy powstawały tereny jurajskie. Ocena prac była dodatkową mobilizacją do sumiennej i dokładnej pracy. |
|||
|
|||
|
|||
|