|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Następna strona | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
W dniu 31.03.2001r 40 uczniów klasy V i IV uczestniczyło w zajęciach przyrodniczych na Jurze. Zajęcia terenowe pilotowała i prowadziła pani mgr inż. Beata Fąfera - pracownik Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Myszkowie. W zajęciach uczestniczyła również pani Maria Wosik - emerytowana nauczycielka a zarazem znana i ceniona plastyczka. Obie panie zaprosiłam do współpracy w celu przeprowadzenia powyższych zajęć terenowych. Cele: Poziom wiadomości: Uczeń:
Poziom umiejętności: Uczeń:
Postawa: uczeń potrafi odczuć piękno przyrody, poznaje i chroni ją. Przeznaczenie: wycieczka Czas realizacji: 6 godzin Metody: bezpośrednia obserwacja zjawisk przyrodniczych, pogadanka, spotkanie z ciekawymi ludźmi. Środki: latarki, przewodniki roślin, aparaty fotograficzne, torby do zbierania okazów skał wapiennych. Przebieg zajęć Planowanie i przygotowanie Z miesięcznym wyprzedzeniem nauczyciel kieruje do uczniów następujące polecenia:
Przeprowadzenie Na wycieczkę udaliśmy się autokarem. Trasa wycieczki przebiegała: Mrzygłód – Rzędkowice – Podlesice – Piaseczno – Kroczyce - Skarżyce. Na początku naszej wędrówki pani przewodnik zapoznała uczniów z przepisami zachowania się na wycieczce.
Następnie uczniowie dowiedzieli się, że Wyżyna Krakowsko - Częstochowska zwana inaczej Jurą powstała około 150 milionów lat temu. Na zwiedzanym terenie, czyli pasmo skał rzędkowickich, wszędzie było morze w którym żyły różne skorupiaki. Po ustąpieniu morza w czwartorzędzie około 1 miliona lat temu zostaje na te tereny naniesiona glinka lessowa na której zaczynają wyrastać lasy. Następnie uczniowie wskazują i nazywają roślinność jurajską. Na Jurze dominują lasy sosnowe, rośnie buczyna karpacka, jałowiec, głóg, tarnina, jarzębina, spotyka się też graby.
Na terenie Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej znajduje się 852 jaskinie i schrony. Jaskinie były wykorzystywane przez człowieka pierwotnego jako schronienie. Uczniowie zaobserwowali formy komina krasowego czyli studnisko. Najgłębsze studnisko na Wyżynie Krakowsko - Częstochowskiej znajduje się w północnej części jury koło Olsztyna, a jego głębokość wynosi 68,3 metra. Następnie uczniowie zapoznali się ze zjawiskiem krasowienia skał czyli rozpuszczaniu węglanu wapnia przez wodę. W czasie wędrówki uczniowie obserwowali przepiękny krajobraz, rozpoznawali rośliny jak: tarnina, dzika róża, dereń, leszczyna, buki, graby, podbiał, kwitnącą liliowo krzewinkę wawrzynek wilczełyko, która jest pod ścisłą ochroną.
Jaskinia Głęboka liczy 160 m. długości. W jaskiniach jest zimno, wilgotno i ciemno. Średnia temperatura w jaskiniach w ciągu roku wynosi od 6-8 oC. Bywają też jaskinie zimne , które mają rozwinięcie pionowe i w takich jaskiniach temperatura wynosi 3 oC. Woda spływająca pomiędzy szczelinami wypłukuje węglan wapnia tworząc nacieki: stalaktyty, stalagmity, stalagnaty. Na powstanie 1 cm nacieku potrzeba było około 100 lat. Weszliśmy do Jaskini Małej odnogi Jaskini Głębokiej rozświetlając jej wnętrze latarkami. Zwrócono uczniom uwagę na właściwe zachowanie się w jaskiniach.
Rezerwat Góra Zborów liczy 47 ha powierzchni, a największe wzniesienie na tym terenie wynosi 472 m n.p.m.
W domu rzeźbiarza uczniowie zostali przyjęci bardzo serdecznie, obejrzeli różne rzeźby w drewnie, obrazy malowane olejno, na szkle, grafikę i inne. Poznali również narzędzia rzeźbiarza.
Kościół pod wezwaniem Trójcy Świętej jest wzniesiony w stylu barokowym. Parafia liczy 400 lat, natomiast zachowana wieża kościoła liczy około 800 lat. Obraz Matki Bożej znajdujący się na bocznym ołtarzu namalowany został w 1604 roku jako kopia obrazu Matki Bożej Śnieżnej z Rzymu. W 1598 roku odbyła się I konsekracja tego kościoła, a w XVII wieku druga. Kościół zbudowany jest z kamienia jurajskiego. Na zewnątrz kościoła znajdują się stacje Drogi Krzyżowej umieszczone w budowli kamienia jurajskiego. Pan Maria Wosik zwróciła uczniom uwagę na cechy barokowe w tym kościele, między innymi: rzeźby znajdują się w ruchu, dominuje kolor złoty, wszystko jest powyginane, są ogromne kolumny podtrzymujące gzymsy i inne. Po wspólnej modlitwie udaliśmy się w drogę powrotną. Wycieczka była bardzo interesująca, ciekawa, uwrażliwiła dzieci na piękno przyrody, dała im możliwość poznania piękna krajobrazu jurajskiego. Uczniowie po zajęciach terenowych:
|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Następna strona | |||||||||||||||||||
|