|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Następna strona | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Propozycja lekcji - wycieczki dla uczniów kl. IV
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Proponuję zajęcia przyrodnicze dostosowanych do uczniów kl. IV. Zgodnie z założeniami nowej reformy systemu oświaty jednym z podstawowych zadań edukacyjnych jest przygotowanie uczniów do funkcjonowania w szeroko pojętym środowisku. Realizacja tego zadania wymaga kształtowania szeregu umiejętności intelektualnych i praktycznych uczniów oraz wykorzystania specyficznych dla kształcenia przyrodniczego procedur osiągania celów (typ lekcji, metody, formy pracy, środki dydaktyczne). Szczególnie efektywne w tym zakresie są zajęcia terenowe stwarzające okazję percepcji zagadnień w drodze bezpośredniej obserwacji zjawisk, okazów i procesów przyrodniczych. Wpływają na podniesienie poziomu rozumienia omawianych treści, uwrażliwiają na piękno przyrody i kształtują zainteresowania prośrodowiskowe. Termin zajęć: koniec marca – kwiecień Miejsce zajęć: przydomowe ogródki, ogród szkolny Czas trwania: 3 jednostki lekcyjne Wiek uczestników: kl. IV Zakres treści zajęć edukacyjnych przyrody zawartych w podstawie programowej obejmuje: treści i działania
Cele lekcji: Wiadomości:
Umiejętności:
Postawy:
Metody:
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
FAZA WPROWADZAJĄCA Wiosna jako pora roku Uczniowie idąc w teren na poszukiwanie zwiastunów wiosny śpiewając piosenkę. N: Dzieli uczniów na grupy. Informuje, że przyszli dzisiaj do ogrodu szukać wiosny. Rozpoczyna pogadankę na temat wiosny w przyrodzie. Pyta, kiedy się rozpoczyna i jak długo trwa ta piękna pora roku. D: Ustalają czas trwania wiosny i zaznaczają na diagramie w karcie pracy. N: Pyta o zmiany, jakie mają miejsce wiosną w przyrodzie. D: Swobodnie wypowiadają się na temat pogody wiosennej. Podają cechy wiosny, jako pory roku, w porównaniu z zimą. Zwracają uwagę na długość dnia i nocy, temperaturę powietrza, rodzaj opadów, zachmurzenie, wiatr itd. Pojawiają się pierwsze wiosenne kwiaty, kwitną pierwsze drzewa, przylatują ptaki, rozpoczynają się pierwsze wiosenne prace w polu i ogrodzie. FAZA REALIZACYJNA Poznawanie wiosny za pomocą słuchu i węchu N: Prosi, aby wszystkie dzieci zamknęły oczy i przysłuchały się uważnie różnym dźwiękom ogrodu i spróbowały je zidentyfikować. D: W trakcie pogadanki wymieniają: głosy ptaków, brzęczenie owadów, szum wiatru, trzask gałęzi i pni na wietrze itp. N: Następnie poleca dzieciom, aby stojąc lub wolno idąc głęboko wdychały powietrze i skoncentrowały się na różnych zapachach. D: Opowiadają o swoich spostrzeżeniach. Ile zapachów potrafi każde z nas rozróżnić? Rośliny w wiosennym ogrodzie N: Poleca uczniom zadania obserwacyjne (praca w grupach 5-, 6-osobowych). Każda grupa otrzymuje plansze, atlas lub kartki z rysunkami roślin, zwiastunów wiosny w ogrodzie. Instrukcja:
D: Każda grupa dokonuje obserwacji zgodnie z instrukcją. Następnie zagadnienie zostaje omówione na forum całej klasy z udziałem przedstawicieli poszczególnych grup. Wymieniają następujące gatunki roślin: przebiśnieg, krokus, fiołek, sasanka, pierwiosnek, śnieżyca wiosenna. Dostrzegają nabrzmiewanie pąków, których łuski zewnętrzne zaczynają się rozchylać i ukazują się ich jaśniejsze części położone w głębi pąka. N: W miarę możliwości pokazuje uczniom kwitnące drzewa i krzewy (leszczyna, dereń, topola, wierzba, wiąz, z owocowych – np. czereśnia). Na ścieżkach i grządkach wskazuje na zieleniące się pierwsze chwasty. Na niewielkich kępkach trawy pojawiają się zielone kłoski tworzące rozpierzchłą, jednostronnie rozwinięta wiechę. To kwitnie wiechlina roczna. Na podsumowanie tej części zajęć nauczyciel zadaje zagadki. Zobaczysz je wiosną, gdy na wierzbie rosną. Srebrne filtra mają, jak się nazywają? (bazie) Są żółte jak kaczuszki, myślicie, że mają nóżki? Co roku drzewa stroją się w ich zieleń, co roku jesień ziemię nimi ściele, (liście) Jeszcze śpi wszystko, co żyje, jeszcze nic nie rośnie, D: Uzupełniają karty pracy. Odgadują zagadki. Zwierzęta wiosną w ogrodzie. N: Informuje uczniów, że wiosną także świat zwierzęcy budzi się gromadnie do życia. Przylatują ptaki, wychodzą z zimowych kryjówek owady i inne zwierzęta. Prosi, aby uczniowie w grupach rozejrzeli się dookoła i odnaleźli przedstawicieli świata zwierząt w ogrodzie. D: Wskazują rozpoznane organizmy zwierzęce (np. biedronki, kowale bezskrzydłe, motyle - rusałki, bielinki, cytrynki; ślimaki, dżdżownice, ptaki). N: Pomaga uczniom w rozpoznawaniu zwierząt. Wykorzystuje fotografie w atlasie zwierząt lub barwne plansze. Kieruje uwagę uczniów na drzewa w ogrodzie. D: Obserwują gawrony, sroki, szpaki, bogatki, zięby, bociany i inne ptaki zajęte budowaniem gniazd (konieczne lornetki). N: Pokazuje ilustracje ptaków (np. z atlasu), których nazwy odczytują uczniowie. D: Prowadzą obserwacje ornitologiczne. Próbują zidentyfikować dostrzeżone ptaki. N: Pomaga w ćwiczeniach obserwacyjnych. Prace wiosenne w ogrodzie. N: Zwraca uwagę uczniów na zbliżający się okres pierwszych prac w ogrodzie. Pyta uczniów o czynności, jakie będą musieli wykonywać właściciele ogrodów. D: Wymieniają w trakcie pogadanki niezbędne czynności: przekopywanie gleby, wybieranie pędów, kamieni, grabienie, robienie grządek, wyznaczanie rzędów do siewu, wysiewanie nasion. W czasie suszy konieczne jest podlewanie roślin. Glebę należy co pewien czas spulchniać, oczyszczać z chwastów, a rośliny przerywać, jeśli za gęsto rosną. N: Odsyła uczniów do kolejnego zadania zamieszczonego w karcie pracy (wiersz: „Co trzeba zrobić w ogrodzie wiosną?”). Informuje, że w ramach pracy domowej mają za zadanie obok pierwszej zwrotki wiersza narysować nasiona trzech wybranych roślin wysiewanych w ogrodach i podpisać je. Obok drugiej zwrotki mają narysować narzędzia niezbędne do pracy w ogrodzie. D: Zapoznają się z treścią wiersza i słuchają informacji dotyczących pracy domowej. FAZA PODSUMOWUJĄCA N: Prosi, aby uczniowie rozwiązali rebus zamieszczony w karcie pracy. D: Podają rozwiązanie: Słońce pomaga wiośnie. Wyjaśniają znaczenie zdania stanowiącego rozwiązanie. PRACA DOMOWA Poszukać przysłów ludowych dotyczących wiosny oraz wiosennych miesięcy. Do jednego z nich przygotować pracę plastyczną (technika dowolna). Np. „w marcu jak w garncu”. LITERATURA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Następna strona | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|