|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Następna strona | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne. Zakres treści zajęć terenowych obejmuje materiał nauczania przyrody w klasie V zawarty w dziale: Krajobrazy Polski i jej roślinność (program Nowa Era.) Cele lekcji - zajęć terenowych.
Umiejętności:
Postawy:
Metody:
Formy pracy:
Środki dydaktyczne
Faza wprowadzająca: Nauczyciel
pyta uczniów co to jest woda i gdzie znajduje się w przyrodzie? Uczniowie
udzielają swobodnych odpowiedzi na temat, np. przezroczysty płyn znajdujący
się w rzekach, jeziorach, stawach, morzach, strumieniach, w glebie itd. Zagadki Srebrne krople wód, mróz zamienia w ... (lód) Biały jest jak mąka, albo drobna kasza. Gdy zaściele ziemię, na narty zaprasza, (śnieg) Narzekają dzieci, kiedy z chmury spada. Tylko czarna ziemia przyjmuje go rada. (deszcz) Rankiem srebrzy się na łące - potem wysuszy ją słonce, (rosa) Co się wymyka z wrzącego czajnika? (para wodna) Dzieci rozwiązują zagadki, wymieniają stany skupienia wody: ciekły (deszcz, rosa), stały (lód, śnieg), gazowy (para wodna). Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów występowania wody w przyrodzie w wymienionych stanach skupienia. Uczniowie udzielają prawidłowych odpowiedzi. Następnie zwracam uwagę na obieg wody w przyrodzie i proszę uczniów o omówienie tego procesu. Uczniowie omawiają krążenie wody w przyrodzie z uwzględnieniem parowania i skraplania jako procesów warunkujących zjawisko. Trasa wycieczki: postój 1 – młyn nad rzeką Wartą. W młynie jest zamontowana turbina Kaplana o mocy ≈ 14 kW, która może być wykorzystywana do napędu urządzeń młyńskich.
Faza realizacyjna Nauczyciel dzieli klasę na grupy 4-, 5-osobowe. Każda grupa otrzymuje kartę pracy. Przydzielam grupom zadania do wykonania (praca równym frontem)
Uczniowie zapoznają się z treścią zadań, wykonują czynności, zaznaczają na mapie trasę wycieczki i lokalizują staw. Dalej nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę będą badaczami środowiska wodnego. Prezentuje zgromadzony sprzęt badawczy. Przydzielam grupom zadania do wykonania (według punktów w karcie pracy)
Uczniowie zbierają i rozpoznają rośliny wodne stawu.
Nauczyciel czuwa nad bezpieczeństwem uczniów. Pomaga w zbiorze i identyfikacji materiału roślinnego. Wspólnie z uczniami analizuje przystosowania roślin do środowiska życia. Następnie zwraca uwagę na obecność zwierząt zebranych na roślinach wodnych. Prosi o zaczerpnięcie wody do słoików oraz zaobserwowanie obecności w niej organizmów zwierzęcych. Uczniowie obserwują głównie: ślimaka błotniarkę, zatoczka rogowego, pijawki, rozwielitki i inne. Faza podsumowująca Na zakończenie polecam uczniom skonstruowanie łańcucha pokarmowego w środowisku wodnym, z uwzględnieniem poznanych i omówionych na zajęciach gatunków organizmów wodnych. Uczniowie w grupach układają łańcuchy pokarmowe, wpisują je do kart pracy, a następnie przedstawiają pozostałym koleżankom i kolegom. Na zakończenie zajęć oceniam pracę poszczególnych grup. Oczekiwane osiągnięcia uczniów po zajęciach terenowych nad stawem Uczeń:
KARTA PRACY
MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELA
Przykład regulaminu bezpiecznego zachowania się nad wodą
Kotwiczka do zbierania roślinności Materiały: drut, mocna linka, ciężarek (np. mały woreczek z kamykami, odważnik itp.).
Bibliografia:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Następna strona | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|