|
|
|
|
|
Czas trwania: 10 godz. z dojazdem Wiek uczestników: 13 lat kl. VI. Zakres treści zajęć obejmuje materiał nauczania przyrody w kl. VI. zawarty w dziale programowym: Planeta Ziemia.
Cele lekcji w Planetarium Wiadomości:
Umiejętności:
Postawy:
Metody:
Formy pacy:
Scenariusz wycieczki Realizując dział programu przyrody w kl. VI " Planeta Ziemia" udaliśmy się z uczniami do Planetarium w Chorzowie.
Faza wprowadzająca Podstawowe wiadomości o funkcjonowaniu Planetarium i Obserwatorium Astronomicznym w Chorzowie. Faza realizacyjna. W Planetarium były przeprowadzone 2 lekcje. Tematy lekcji to: Zaobserwowanie tego, że Ziemia obraca się wokół własnej osi, oraz, że Ziemia obraca się wokół Słońca. Lekcja 1 Prowadzący zapoznał uczniów z danymi technicznymi planetarium. Na środku sali znajduje się duży projektor, który wyświetla obraz nieba na sferyczny ekran. Aparatura ta umożliwia nam wędrówki po kuli ziemskiej i obserwowanie nieba z różnych miejsc na Ziemi oraz wędrówki w czasie (np. w ciągu roku). Wszystko co oglądamy w planetarium jest rzeczywistą kopią rzeczywistości. Najpierw aparatura wyświetliła 1-szy dzień lata-22.VI. Uczniowie obserwowali sferę niebieską, wyszukano Gwiazdę Polarną przy pomocy gwiazdozbiorów: Dużego i Małego Wozu. Gwiazda Polarna to biegun północny, jest prawie nieruchoma i świeci nad tym samym miejscem. Następnie wyznaczono linię południka niebieskiego oraz odnaleziono gwiazdozbiór: Trójkąt Letni-układ trzech gwiazdozbiorów: Łabędzia, Lutni i Byka. Prowadzący poinformował uczniów, że w orientacji nieba pomagają mapy nieba, a dane o poruszaniu się planet można odszukać w kalendarzach astronomicznych. Następnym punktem lekcji było: górowanie i dołowanie gwiazd, obserwowano i zaznaczano miejsce wschodu Słońca latem, oraz ruch Słońca od wschodu do zachodu. Wyznaczono południk niebieski za pomocą Słońca. W związku z tym prowadzący objaśnił uczniom funkcjonowanie zegara słonecznego, który to dokładnie pokazuje południe słoneczne. W planetarium odczytano wysokość górowania Słońca na różnych szerokościach. Na tym zakończono lekcję 1-szą. Lekcja 2 Na początku drugiej lekcji projektor aparatury planetarnej wyświetlił obraz nieba w pierwszym dniu kalendarzowej zimy. Zaobserwowano miejsce wschodu w tym dniu, które było widoczne na pd-wsch horyzontu. Słońce wzeszło wtedy blisko południka astronomicznego. Następnie uczniowie dowiedzieli się, dlaczego w dzień jest jasno na Ziemi. (Ziemia otoczona jest atmosferą, która rozprasza światło słoneczne). Zaobserwowano najdłuższą noc w roku oraz układ Trójkąta Letniego zimą, który wtedy oglądamy nad zachodnim horyzontem. Łącząc widok nieba latem i zimą uczniowie doszli do wniosku, że lato i zima na niebie są po przeciwnych stronach. Potem zaobserwowano gwiazdy zimowe na początku lutego tj.- gwiazdozbiór Oriona, obok niego dwa gwiazdozbiory: Bliźnięta i Byk. Dalej zaprezentowano model Układu Słonecznego. Na zakończenie drugiej lekcji odbyła się podróż na równik, gdzie to w pierwszym dniu wiosny Słońce świeci w zenicie i porusza się prostopadle do horyzontu. Na tym zakończono lekcję drugą. Po przerwie udaliśmy się do obserwatorium astronomicznego gdzie uczniowie obserwowali niebo przez lunetę, zapoznali się z funkcjonowaniem zegara słonecznego oraz obejrzeli największą lunetę w Polsce służącą do obserwowania nieba nocą. Duże zaciekawienie uczniów budził zegar obrazujący różne czasy na Ziemi.
Faza podsumowująca Na następnych zajęciach przyrody w klasie podsumowaliśmy zdobyty materiał rzeczowy, który zebrano w następujące punkty:
Podsumowaniem całej wycieczki do planetarium była gazetka przyrodnicza z ciekawymi fotografiami i informacjami. Gazetka ta cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród innych uczniów. Uważam, że cel zajęć dydaktycznych w planetarium został zrealizowany. Uczniowie uzyskali wiele naukowych informacji popartych rzeczywistą obserwacją, tym samym posiedli umiejętność bezpośredniej obserwacji oraz właściwego wnioskowania. Takie i tym podobne zajęcia w bezpośrednim kontakcie z rzeczywistością, z przyrodą rozwijają u uczniów myślenie aktywne oraz pasje badawcze. |
|
|
|