|
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Następna strona | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Świat zwierzęcy środowisk lądowych (lasu). Warsztaty edukacji- środowiskowej w lesie z udziałem myśliwego. (czas trwania - 3 godziny) |
||||||||||||||||||||||||
Celem warsztatów było podsumowanie działań mających na celu poznanie środowiska przyrodniczego najbliższej okolicy. Cele warsztatów edukacji środowiskowej. Wiadomości
Umiejętności
Postawy
Uczniowie przygotowali się bardzo starannie do zajęć opracowali referaty na temat lasów i świata zwierzęcego Myszkowa i okolic. Lasy na terenie Myszkowa podlegają dwóm nadleśnictwom a mianowicie siewierskiemu i złotopotockiemu. 90% lasów myszkowskich stanowi bór suchy. Jest to typ lasu nizinnego. zajmuje siedliska ubogie i suche. Udaliśmy się do myśliwego, który bardzo serdecznie nas przywitał. Był ubrany w strój myśliwski z pełnym ekwipunkiem.
Następnie poszliśmy do lasu. Uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy. Każda z grup miała swoje zadanie do realizacji. Grupa I przeprowadzała wywiad na temat: - Jakie zwierzęta i ptactwo łowne występuje w naszych lasach. Grupa II miała za cel pozyskanie informacji o zadaniach członków Kół Łowieckich. Grupa III pytała o przejawy kłusownictwa w naszych lasach i walce z nimi, oraz o ceremoniał polowania. Konwersacja była bardzo ożywiona z obu stron. Uczniowie pozyskali wiedzę na temat zwierząt żyjących w naszych lasach. Żyją tu: borsuki, jelenie, sarny, daniele, lisy kuny, zające, kuropatwy, bażanty, kaczki cyranki i krzyżówki, można też spotkać łosia. Myśliwy poinformował nas o terminach polowań na poszczególne gatunki zwierząt, o ceremoniale samego polowania oraz o zadaniach myśliwych. Myśliwi zrzeszeni w Kołach Łowieckich nie tylko polują, ale przede wszystkim ściśle współpracują z leśniczymi, dokarmiają zwierzęta, czuwają nad ochroną zwierząt, walczą z kłusownictwem, likwidują sidła w lasach. Do zadań członków koła łowieckiego należy również poprawa naturalnych warunków bytowania zwierzyny, wzbogacanie roślinności łowisk leśnych, budowa paśników i podsypów, tworzenie poletek zaporowych, zagospodarowanie łąk śródleśnych - uprawa mechaniczna, podsiew traw, nawożenie, ogrodzenie poletek, zadawanie karmy zimą, pozyskiwanie i magazynowanie karmy, dostarczanie zwierzętom soli, letni dokarmianie dzików, ochrona środowiska, odłowy i przesiedlanie zwierzyny, ochrona przed szkodnikami czworonożnymi i skrzydlatymi, zapobieganie chorobą zwierzyny, hodowla bażantów i kuropatw. Uczniowie zadawali wiele pytań między innymi dotyczących chronionych i chorych zwierząt, na które otrzymali następujące odpowiedzi:
Myśliwy wskazał nam w lesie miejsca gdzie mogą żyć np. dziki, sarny, jelenie, zające, kuny, ptactwo itp. Na koniec naszej wędrówki w lesie wszyscy wspólnie pozowali do zdjęcia. W drodze powrotnej zostaliśmy zaproszeni do domu myśliwego, gdzie uczniowie obejrzeli liczne trofea myśliwskie, zwierzęta a nawet broń myśliwego.
Następnie pełni emocji i wrażeń udaliśmy się do szkoły, żegnając się z myśliwym staropolskim pozdrowieniem Dasz Bór. |
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Następna strona | ||||||||||||||||||||||||
|