gora



Poprzednia strona

Powrót na stronę główną

Następna strona


Hodowle w pracowni przyrodniczej

Cele prowadzenia hodowli

Wiadomości:

  • zdobywanie informacji o warunkach i wymaganiach życiowych hodowanych organizmów

  • poznanie budowy, przystosowań, różnych zachowań, sposobów odżywiania, sposobów pielęgnacji, opieki nad potomstwem.

Umiejętności:

kształcenie umiejętności obserwacji oraz interpretacji uzyskanych wyników

  • posługiwanie się metodami i technikami uczenia się przyrody

  • samodzielne zdobywanie wiedzy z różnych źródeł informacji

  • dostrzeganie zależności między budową organizmów a warunkami ich życia.

Postawy

  • rozwój zainteresowań przyrodniczych

  • etyczna postawa względem żywych organizmów

  • wdrażanie do systematycznej i dokładnej pracy.

Organizacja hodowli szkolnych

Pomieszczenie do hodowli, sposoby jej oświetlenia i ogrzewania powinny być wykonane profesjonalnie (akwaria, komplet instalacji oświetlających i przewietrzających).

Opiekę sprawują uczniowie uczęszczający na zajęcia koła przyrodniczego. Do obowiązków uczniów należy: żywienie zwierząt, przygotowanie materiału na ściółkę, czyszczenie pomieszczeń.

Uczniowie uczą się sposobów obchodzenia się ze zwierzętami (chwytania, oswajania), opisują spostrzeżenia z hodowli, wnioski dotyczące optymalnego rozwoju wybranego gatunku rośliny lub zwierzęcia.

Wykorzystanie hodowli na lekcjach

Hodowle ssaków - chomiki syryjskie, chomiki dżungarskie, myszoskoczki, myszy, darniówki, nornice rude. 

Obserwacje:

  • budowy morfologicznej ssaków (części ciała, pokrycie ciała),

  • reakcji na bodźce,

  • cech charakterystycznych rzędu gryzoni,

  • sposobów poruszania się (skoki, wspinanie się, siadanie),

  • toalety ssaków,

  • zjawiska żyworodności, opieki nad potomstwem,

  • budowania gniazd, kopania nor,

  • rozpoznawanie gryzoni, określanie ich cech charakterystycznych.

    

 

 

 

Do Góry


Poprzednia strona

Powrót na stronę główną

Następna strona