Dział programu: Krajobrazy wyżyn
Temat: Dlaczego Wyżyna Krakowsko-Częstochowska jest krainą białych skał.
Zakres treści:
-
Krajobraz Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej zbudowanej ze skał wapiennych.
-
Zjawiska krasowe i formy rzeźby krasowej.
-
Zróżnicowanie roślinności na wyżynie.
-
Ochrona przyrody.
Cele
Wiadomości:
-
Wymienia formy rzeźby krasowej, np. jaskinie, skałki wapienne, kominy, stalaktyty itd.
-
Wymienia nazwy charakterystycznych roślin.
-
Wymienia różne formy ochrony przyrody.
Umiejętności:
-
Odnajduje na mapie: Ojców, Prądnik, Maczugę Herkulesa, Igłę Deotymy.
-
Wskazuje na mapie Wyżynę Krakowsko-Częstochowską.
-
Wyjaśnia proces powstawania form krasowych.
-
Rozpoznaje skałę wapienną.
-
Dostrzega na rysunku podstawowe formy rzeźby krasowej.
-
Rozpoznaje charakterystyczną roślinność wyżyny.
-
Porównuje krajobraz Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej z Wyżyną Śląską.
Postawy:
-
- Objaśnia konieczność ochrony przyrody.
-
Rozwija samodzielne myślenie.
-
Jest świadom znaczenia bogactwa naturalnego i kulturowego Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
Metody:
-
Metoda projektu, pokaz, prezentacja, praca z podręcznikiem, mapami, albumami.
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
Mapa Polski, atlas, okaz skały wapiennej, zdjęcia, podręcznik, albumy, plansze, rośliny, kolba, kreda, rozcieńczony ocet.
Tok lekcji:
-
Sprawy organizacyjno – porządkowe.
-
Wprowadzenie do tematu poprzez zaprezentowanie przez nauczyciela różnorakich krajobrazów Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, określenie położenia wyżyny na mapie.
Faza realizacji:
-
Określenie położenia Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
-
Pokazanie uczniom okazu skały wapiennej, z której zbudowana jest wyżyna.
-
Podział klasy na grupy i przydzielenie zadań, rozdanie materiałów (zdjęcia, albumy, rysunki, plansze, rośliny).
-
Uczniowie w grupach opracowują podane przez nauczyciela zagadnienia, które są wypisane na tablicy.
Grupa1:
Na czym polegają zjawiska krasowe?
Wymień formy rzeźby krasowej.
|
Doświadczenie
Przebieg doświadczenia
- Przygotuj przezroczyste naczynie (probówkę), mały kawałek kredy szkolnej, rozcieńczony wodą ocet (około 1,5 - 2%).
- Wlej do probówki z kredą wodę z octem.
- Obserwuj, co się dzieje z kredą.
Obserwacje i wnioski:
Kreda rozpuszcza się pod wpływem kwasu. W przyrodzie obserwujemy takie samo zjawisko, choć przebiega ono znacznie wolniej. |
Grupa2.
Opisz dolinę wapienną na przykładzie Doliny Prądnika w okolicach Ojcowa.
Grupa3.
Opisz roślinność Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
W jaki sposób chroni się jej piękny krajobraz i rzadką roślinność.
Faza podsumowująca:
-
Prezentacja zespołów.
Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują i omawiają swoje zagadnienia, jednocześnie uzupełniają tabelę , która jest na tablicy.
-
Wspólne uzupełnianie tabeli:
Krajobraz Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej |
Rodzaj skał |
Wapienie, w których zachodzą zjawiska krasowe |
Formy rzeźby krasowej |
Skałki wapienne, doliny wapienne, leje, kominy, jaskinie, stalagmity, stalaktyty, korytarze |
Charakterystyczna roślinność |
Chaber miękkowłosy, ostnica Jana, wiśnia karłowata, brzoza ojcowska, paproć języcznik zwyczajny, buczyna karpacka, łąki
rajgrasowe, murawy stepowe i murawy naskalne, rojniki i rozchodniki |
Formy ochrony przyrody |
Ojcowski Park Narodowy, Jurajski Park Krajobrazowy i liczne rezerwaty przyrody |
-
Ocena pracy uczniów.
-
Praca domowa.
-
Zaprojektuj plakat zachęcający do odwiedzania Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
-
Zadanie dla chętnych: Opracuj trasę wycieczki po Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej.
Uczeń po zajęciach:
-
wskazuje na mapie położenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
-
wyjaśnia w jaki sposób powstał krajobraz krasowy.
-
wymienia elementy krajobrazu krasowego.
-
podaje przykłady osobliwości znajdujących się na tej wyżynie.
-
opisuje roślinność Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
-
opisuje występowanie i znaczenie wapnia.
GRUPA I
Na czym polegają zjawiska krasowe? Wymień formy rzeźby krasowej.
- Wyżyna Krakowsko-Częstochowska leży w południowej części Polski, wznosi się na około 300 m. n.p.m., a jej najwyższe wzniesienie to Góra Zamkowa koło Ogrodzieńca 504 m. n.p.m.
Wyżyna ta zbudowana jest prawie w całości z wapieni.
Dzieci prezentuje skały wapienne.
Skały te zawierają wapń. Wapń jest pierwiastkiem bardzo rozpowszechnionym w przyrodzie. Występuje w pokładach gipsu, w skałach wapiennych a także w organizmach żywych - w kościach i pancerzykach wielu zwierząt.
Sprawdzimy teraz co dzieje się pod wpływem kwasu ze skałami zawierającymi wapń.
Doświadczenie.
Kreda rozpuszcza się pod wpływem kwasu. W przyrodzie obserwujemy takie samo zjawisko, choć przebiega ono znacznie wolniej. Dzieje się to pod wpływem innego kwasu-kwasu węglanowego, powstającego w wyniku rozpuszczania się dwutlenku węgla w wodzie.
Deszcz który spada na teren zbudowany z wapienia, tworzy w nim szczeliny, z czasem przekształcając je w lejkowate zagłębienia i kominy.
(pokaz na planszy tych elementów)
Woda przesączająca się w głąb ziemi poszerza szczeliny w skałach i w ten sposób tworzy podziemne korytarze i komory czyli jaskinie. W jaskiniach można zobaczyć zwisające z góry sople, są to stalaktyty, a kolumny wystające z dna to stalagmity. Połączony stalaktyt ze stalagmitem to stalagnat. Jaskiniami i podziemnymi korytarzami płyną rzeki w pewnym miejscu wypływają na powierzchnię i to miejsce nazywa się wywierzysko.
Krajobraz taki występuje w wielu miejscach w Europie, np. w Tatrach Zachodnich, w Górach Świętokrzyskich - Jaskinia Raj, na Morawach, w Czechach, w Słowenii.
Wpis do tabeli (1 i 2 części)
Obrazy do demonstracji:
-
Dolina Prądnika
-
Grota Łokietka
-
Maczuga Herkulesa
-
Igła Deotymy
GRUPA II
Opisz dolinę wapienną w okolicy Prądnika.
(uczeń zawiesza „obraz” doliny)
Najpiękniejsza jest wycięta w wapiennych skałach, dolina rzeki Prądnik.
(uczeń pokazuje rzeki na mapie, a dolinę na planszy).
W niektórych miejscach z dna i zbocza doliny wyrastają skały i wapienne o różnych kształtach np. Maczuga Herkulesa, Igła Deotymy (prezentacja ilustracji przez ucznia).
-
Podziemne rzeki wydrążyły na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej wiele jaskiń. Obecnie w nich mieszkają nietoperze. W niektórych jaskiniach znaleziono szczątki zwierząt z epoki lodowcowej oraz ślady przebywania w nich człowieka pierwotnego. Najbardziej znana jest Jaskinia Łokietka (prezentacja ilustracji przez ucznia). Legenda głosi, że król Polski, Władysław Łokietek, ukrył się w niej przed żołnierzami króla Wacława.
GRUPA III
Charakterystyka roślinności Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Parki i ochrona przyrody.
-
Przez Wyżynę Krakowsko-Częstochowską przebiega szlak wędrówek roślin od gór do niżu (pokazuje na
mapie). Stąd wiele tu roślin górskich, co stanowi wielką osobliwość przyrodniczą. W dolinach potoków rośnie lepięrznik biały - kwitnie wczesną wiosną (pokaz ilustracji). Na nasłonecznionych stokach rośnie
rojnik górski (pokaz kwiatka). Rośnie tu też krzew - róża
alpejska, która nie ma kolców. Występują też lasy bukowe - tzw.
buczyna karpacka. Rośnie też brzoza ojcowska. Na nasłonecznionych wapiennych skałach żyją rośliny przystosowane do wysokich temperatur i niedoboru wody. Przed utratą wody chroni je gruba, woskowana skórka. Takie rośliny to
suchorośle zwana inaczej kserofity. Są to np. trawa ostnica
Jana, szałwia łąkowa i macierzanka piaskowa. Rośnie też na wyżynie paproć
języcznik zwyczajny.
(uczeń uzupełnia tabelę część 3)
-
Prawie cały obszar wyżyny objęty jest różnymi formami ochrony przyrody. Utworzono parki krajoznawcze
jak - Jurajski Park Krajoznawczy. Park Narodowy - Ojcowski Park
Narodowy. Znajduje się w południowej części Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej w dolinie rzeki Prądnik i otaczające ją wzniesienia. (uczeń pokazuje na mapie). Występują też rezerwaty przyrody nieożywionej jak np.
Góra Zborów, który zwiedzaliśmy podczas wycieczki.
(uczeń zapisuje do tabeli formy ochrony przyrody).
Kolejne fazy w metodzie projektu:
-
Zainicjowanie projektu – grudzień 2000 r. Podanie uczniom tematu do zrealizowania: Dlaczego Wyżyna Krakowsko–Częstochowska jest krainą białych skał?
-
Podział uczniów na grupy.
-
Przydział tematów zadań projektu.
-
Realizacja projektu:
-
zbieranie informacji naukowych o Wyżynie Krakowsko–Częstochowskiej z różnych źródeł (od I.2001 i nadal),
-
zbieranie i kolekcjonowanie różnych skał wapiennych,
-
wykonanie przez uczniów albumów o Wyżynie Krakowsko–Częstochowskiej (do 21.III.2001 r.),
-
Jura w malarstwie i poezji pani Marii Wosik – zajęcia przyrodnicze 16.III.2001 r.,
-
poznajemy Wyżynę Krakowsko–Częstochowską – wycieczka krajoznawcza po
Jurze, 31.III.2001 r.
-
Prezentacja projektu: lekcja otwarta przyrody w klasie V „a”.
|